Ur Föräldrar och barn



Alkohol och amning?

Namn: Agnes Wold
Gör: Professor i biomedicin vid Sahlgrenska Institutet
Aktuell med: Medverkar i debatten kring Livsmedelsverkets nya rekommendationer om amning och alkohol.


Vad är sanning om alkohol och amning?

Du är kritisk även till den nya rekommendationen?

-Ja, eftersom rekommendationen, om fyra glas i veckan, är en helt och hållet moralisk åsikt som inte har något med vetenskap att göra. Livsmedelsverket ska ge råd om livsmedel och inte komma med moraliska pekpinnar.

Så vad är sanningen?

-Sanningen är att alla som har grundläggande kunskaper i biologi och kemi vet att det rent vetenskapligt inte finns några hinder för att dricka i princip hur mycket som helst när man ammar.

Men en ammande kvinna som har en promille alkohol i blodet producerar ju bröstmjölk med exakt samma promillehalt?

-Ja, men en promille alkohol i bröstmjölken är att jämföra med att tillsätta två matskedar lättöl till fem deciliter bröstmjölk från en kvinna som inte har druckit en droppe. Det finns ingen möjlighet att uppmäta någon negativ effekt av att dricka lättöl utspädd tjugo gånger, men promillehalten blir förmodligen lägre än vad som finns i ett glas juice eller i en persika som har legat två dagar på diskbänken. När en gravid kvinna har en promille i blodet får fostret däremot samma halt i blodet vilket är en helt annan sak.

Är det ändå inte bra att Livsmedelsverket uppmanar till måttligt drickande när man ammar?

-Självklart vill man inte att ammande mammor ska dricka sig redlösa, men det ska inte heller pappor eller andra som har hand om spädbarnet göra! Varför finns inga rekommendationer om att småbarnspappor bör avstå från alkohol när risken är mycket större att en man dricker sig full och misshandlar sin familj än att en mamma gör det? Jag vänder mig emot att det alltid är kvinnan som ska ta det yttersta ansvaret för barnet och som ska klandras om det händer något.

H*ur tror du att småbarnsföräldrar påverkas av att det fortfarande anses förenat med en viss risk att dricka alkohol när man ammar?*

-Som småbarnsförälder är man väldigt sårbar och ångestfylld när det gäller barnet och därför anses jag att man måste tänka sig noga för när man ger råd till just den gruppen. Det gör mig så arg att kvinnor står och pumpar ut mjölk och slänger den efter att ha druckit alkohol på en fest, eller känner skuldkänslor om de ammar efter att ha druckit två glas vin till maten. Jag hörde en intervju med några mammor på TV häromkvällen som hade slutat amma för att de inte ville avstå helt från alkohol. Sådana konsekvenser måste Livsmedelsverket också ta hänsyn till när de kommer med sina rekommendationer...


Kommentarer
Postat av: Sarah

Farlig artikel! hoppas alla läser den med lite ironi oxå...o kan sålla det som är bra och dåligt.
ha en bra kväll!
/Sarah

2008-04-22 @ 21:01:10
URL: http://aliceemil.blogg.se
Postat av: Erika

Bra artikel anser jag. Det enda vettiga som kommit ur den hemska människans mun... Det handlar inte om att supa sig full, eller att gå ut och uppmana ammande mammor till att dricka varenda dag. Det handlar om att en statlig myndighet inte har rätt att ge direkt felaktiga rekomendationer. Således borde de inte ge info till ammande mammor - de borde ge info tilll föräldrar!

Jag har (med 8 månaders undantag) ammat i sju år i sträck.
De gånger jag under ett år tar något glas vin/öl är lätträknade och jag har inte dåligt samvete bara för att korttidsammare och ersättningsivrare skanderar felaktiga påståenden.

2008-04-23 @ 16:16:13
Postat av: Charlotta

Mycket bra artikel...
vet inte vad jag ska säga...
har aldrig ammat eftersom jag heller aldrig varit gravid...men tror att många skippar amningen pga att de någon gång vill dricka lite alkohol....

Du å jag Jonna har ju disskutereat detta ämne jätte mycket så...bra att du lägger ut denna artikeln...

2008-04-23 @ 21:46:02
Postat av: Jonna

Förstår inte det farliga med artikeln. Den handlar
om att livsmedelsverket far med osanning ang amning o alkohol, vilket de inte har rätt att göra.

2008-04-24 @ 08:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0